Välkommen!!

Välkommen till min blogg.





Här samlar jag bilder och små korta texter från min vardag. Bloggen är min egen dagbok som ni får tillgång att läsa. Det är mina känslor och tankar. Jag bloggar även en del om hur det är att leva med den kroniska sjukdomen Cystisk Fibros. Följ mitt liv som patient, mamma, fru, hästälskare men framförallt som kvinna. Jag är så mycket mer än en diagnos. Bloggen skriver jag för att mina barn och min man ska kunna läsa mina tankar och funderingar den dagen jag inte längre finns. Jag har försökt hålla en jämn balans mellan allvar och skoj. Bloggen är åxå skriven till andra kroniskt sjuka därute som kanske finner någon tröst i att man kan faktiskt finna lycka och glädje trots en svår sjukdom. Lämna gärna en kommentar innan du går. Mycket Nöje!







Mycket Nöje // Chinona



torsdag 25 oktober 2012

Skräp

När jag träffar representanter från diverse läkemedelsbolag så brukar jag alltid poängtera att de måste börja tänka på att göra bättre förpackningar. Detta kan inte vara miljövänligt för fem öre. Detta skräpet ni ser på bilden är det som blir när jag fyller min dosett för en vecka. EN VECKA! Tänk hur mycket skräp det blir på ett år. Å detta är bara skräpet efter tabletterna jag stoppar i mig. Sen har jag ju ett antal inhalationer som är förpackade i diverse flaskor eller pipetter. Dessutom ska man tänka på att detta skräpet kommer bara från min sk "underhållsbehandling" när jag har en kur så ökar ju skräpet massor i mängd.
Ett bra exempel som är med på bilden är Bisolvon. Det är ju en vanlig hostmedicin som man kan köpa receptfritt om man vill. Jag äter minst 4 tabletter om dan, oftast 6 tabletter om dagen. Förut fanns dessa tabletter i burkar á 250 st. Men dessa burkar tog man bort och ersatte med blister istället. Så nu ligger de förpackade en och en i blister på 10 tabletter på varje blister. Så man ska alltså dels sitta och pluppa ut en hel massa tabletter från blistret och sen blir det massor med skräp som ni ser.
Azitromax är en ännu värre bov. Det är ett antibiotikum som de flesta CF:are står på hela tiden. Jag äter 1 tablett om dagen. De ligger också förpackade i blister å varje blister innehåller 3 tabletter. Ni kan ju föreställa er hur mycket skräp det blir.

Inga kommentarer: