Välkommen!!

Välkommen till min blogg.





Här samlar jag bilder och små korta texter från min vardag. Bloggen är min egen dagbok som ni får tillgång att läsa. Det är mina känslor och tankar. Jag bloggar även en del om hur det är att leva med den kroniska sjukdomen Cystisk Fibros. Följ mitt liv som patient, mamma, fru, hästälskare men framförallt som kvinna. Jag är så mycket mer än en diagnos. Bloggen skriver jag för att mina barn och min man ska kunna läsa mina tankar och funderingar den dagen jag inte längre finns. Jag har försökt hålla en jämn balans mellan allvar och skoj. Bloggen är åxå skriven till andra kroniskt sjuka därute som kanske finner någon tröst i att man kan faktiskt finna lycka och glädje trots en svår sjukdom. Lämna gärna en kommentar innan du går. Mycket Nöje!







Mycket Nöje // Chinona



måndag 29 oktober 2012

Astrazaneca

Imorse ringde en representant från Astrazeneca upp mig och svarade på mina frågor som jag hade kring FLUENZ. Ni minns att jag skrev om det nya influensavaccinet som man fick som nässprej i ett tidigare inlägg. Jag ville ju veta varför det inte finns till vuxna utan bara till barn 2-17 år. Svaret jag fick var att det i Europa inte är gjorda tillräckligt många studier där man fått in tillräckligt med data för att kunna godkänna detta för vuxna. I USA är det godkänt även för vuxna men här i Europa har vi alltså inte tillräckligt med data för att kunna få det godkänt för vuxna. Så än så länge kommer detta bara att finns till barn.
Jag fick åxå veta att det håller på att tas fram lite nya antibiotikum. Det fanns läkemedel både i fas 2 och 3 så det kommer inom en hyfsat snar framtid. Vi får hålla tummarna helt enkelt. Astrazeneca är ju ett väldigt stort företag men de tog sig alltså tid att ringa upp mig för att svara på mina frågor det tycker jag är bra gjort av dem.
De har dessutom läkemedel på gång mot RS-viruset. Ett antibiotikum mot MRSA. Så det är ständigt spännande forskning på gång med nya läkemedel. Jag hyllar ikväll astrazeneca som ringde upp mig och berättade om deras projekt. Tack snälla ni.

Inga kommentarer: