Välkommen!!

Välkommen till min blogg.





Här samlar jag bilder och små korta texter från min vardag. Bloggen är min egen dagbok som ni får tillgång att läsa. Det är mina känslor och tankar. Jag bloggar även en del om hur det är att leva med den kroniska sjukdomen Cystisk Fibros. Följ mitt liv som patient, mamma, fru, hästälskare men framförallt som kvinna. Jag är så mycket mer än en diagnos. Bloggen skriver jag för att mina barn och min man ska kunna läsa mina tankar och funderingar den dagen jag inte längre finns. Jag har försökt hålla en jämn balans mellan allvar och skoj. Bloggen är åxå skriven till andra kroniskt sjuka därute som kanske finner någon tröst i att man kan faktiskt finna lycka och glädje trots en svår sjukdom. Lämna gärna en kommentar innan du går. Mycket Nöje!







Mycket Nöje // Chinona



torsdag 25 oktober 2012

Nytt influensavaccin....

Jag var ju till akademiska sjukhuset idag och vaccinerade mig mot säsongens influensa. Då passade jag på att grilla min sjuksköterska Elisabeth med frågor om årets nyheter.
Hon visade mig då denna "nålfria" variant.
Det är alltså influensa vaccin som ges i näsan som en nässprej. Det är inga nålar inblandade alls. Utan det fungerar helt som en vanlig nässprej.
Jag ringde idag till AstraZeneca idag för att få mer information om detta nya vaccin. De lovade att ringa upp men har inte gjort det än. Jag ska prova att mejla till en kontakt jag har där så får vi se om jag får svar på mina frågor. Så det kommer säkert fler inlägg här på bloggen om detta nya vaccin. Under tiden så skriver jag det jag vet hittills om denna nyhet.
Den heter FLUENZ och är godkänt för barn 2-17 år. Det är ett levande försvagat vaccin precis som MPR tex. Den baseras på ägg så man kan inte vara äggallergiker om man ska ta den.
Enligt undersökningar så är FLUENZ effektivare än traditionellt injicerbart vaccin hos barn. FLUENZ visade sig även vara effektivt under längre tid så barnet har skydd under hela influensasäsongen. Biverkningarna som har rapporterats har varit få men några är nästäppa, huvudvärk och feber. Men som sagt sifforna för hur många procent som drabbats av biverkningar är väldigt väldigt låg. Jag ska som sagt försöka igen att få kontakt med AstraZeneca som tillverkar denna briljanta produkt och förhoppningsvis få lite mer information som jag kan dela med mig av här. Jag kommer att återkomma till detta. Men det här influensavaccinet finns alltså ute på marknaden så när ni går och vaccinerar era barn fråga efter näsvaccinet FLUENZ om barnen tycker det är otäckt med nålstick.

Inga kommentarer: