Välkommen!!

Välkommen till min blogg.





Här samlar jag bilder och små korta texter från min vardag. Bloggen är min egen dagbok som ni får tillgång att läsa. Det är mina känslor och tankar. Jag bloggar även en del om hur det är att leva med den kroniska sjukdomen Cystisk Fibros. Följ mitt liv som patient, mamma, fru, hästälskare men framförallt som kvinna. Jag är så mycket mer än en diagnos. Bloggen skriver jag för att mina barn och min man ska kunna läsa mina tankar och funderingar den dagen jag inte längre finns. Jag har försökt hålla en jämn balans mellan allvar och skoj. Bloggen är åxå skriven till andra kroniskt sjuka därute som kanske finner någon tröst i att man kan faktiskt finna lycka och glädje trots en svår sjukdom. Lämna gärna en kommentar innan du går. Mycket Nöje!







Mycket Nöje // Chinona



torsdag 25 oktober 2012

Pain Ease

Jag var idag upp till CF-center för att ta min influensaspruta.
Själva sprutan ska jag berätta mer om när jag pratat mer med min kontakt på Astra och fått mer information. Men det kommer jag lovar.
Men det jag ska berätta om här är "Pain Ease".
En bedövningssprej som man sprejar på huden där man ska sticka. Jag tog lite foton som jag lägger in senare ikväll så får ni se hur den ser ut. Min sjuksköterska Elisabeth provade den här sprejen på mig så jag kunde ge ett omdöme innan de testar på våra yngre patienter.
Man sprejade ca 5-10 sekunder och sen stack hon influensasprutan i armen där hon hade bedövat med den här sprejen. Å vet ni vad? Jag kände inte ett dugg. Det blev kallt av sprejen, ungefär som när man håller ett glasspaket mot armen en kort stund. Inte så kallt att det gör ont utan lite skönt kallt helt enkelt. Jag är ju enormt stick och nålrädd så jag känner verkligen efter om det känns när de sticker mig. Å jag kan aldrig slappna av som de säger åt en att göra. Men den här gången kände jag alltså inte nånting alls mer än lite kyla. Vilken grej!! Bedövningen satt sen i ca 1 min så man behövde inte gå runt och vara bedövad i flera timmar som det blir med EMLA-plåster.
Jag var ju bara tvungen att få veta mera om denna fantastiska produkt. Jag fick nummer och ett infoblad från företaget av Elisabeth så jag ringde de nu på eftermiddagen när jag kom hem. Jag fick prata med en jättetrevlig kille som heter Fredrik och han bjöd in mig till deras kontor i Stockholm. Jag behöver väl inte ens nämna att jag blev väldigt glad och hedrad över att få den inbjudan? Så jag ska besöka deras kontor på måndag och få mer information om denna produkt. Så kommer jag att publicera det jag får veta här på bloggen efter det. Jag ska åxå försöka få prova produkten lite mera och skriva ett mer utförligt omdöme. Det här är verkligen en toppengrej för alla som är stickrädda vuxna som barn. Sprejen hade fler användningsområden än bara när man ger sprutor eller sätter nål men det tänker jag berätta om när jag varit på mitt besök hos företaget och fått mer information. Om ni har några frågor kring denna sprej som ni vill att jag tar med mig till företaget på måndag så kan ni mejla mig på kia81@yahoo.com  så vidarebefodrar jag era frågor och publicerar sen svaren här. Jag är i alla fall grymt imponerad av denna enkla men effektiva bedövningssprej.

Så håll utkik här på bloggen så får ni veta mera. Jag kommer även att annonsera ut på Facebook när jag bloggar mer om detta.

Må gott!

1 kommentar:

Anna L sa...

Den sprayen vill jag att vi provar på min son å vad enkelt allt skulle bli då ....