Välkommen!!

Välkommen till min blogg.





Här samlar jag bilder och små korta texter från min vardag. Bloggen är min egen dagbok som ni får tillgång att läsa. Det är mina känslor och tankar. Jag bloggar även en del om hur det är att leva med den kroniska sjukdomen Cystisk Fibros. Följ mitt liv som patient, mamma, fru, hästälskare men framförallt som kvinna. Jag är så mycket mer än en diagnos. Bloggen skriver jag för att mina barn och min man ska kunna läsa mina tankar och funderingar den dagen jag inte längre finns. Jag har försökt hålla en jämn balans mellan allvar och skoj. Bloggen är åxå skriven till andra kroniskt sjuka därute som kanske finner någon tröst i att man kan faktiskt finna lycka och glädje trots en svår sjukdom. Lämna gärna en kommentar innan du går. Mycket Nöje!







Mycket Nöje // Chinona



torsdag 11 oktober 2012

Inhalerar och försöker döda jerms....

Japp jag kämpar vidare med mina inhalationer här.
TOBI:n gör att jag har svårt med rösten igen. Så om jag inte svarar i telefon just nu så vet ni varför. Det gör ont i stämbanden att prata timmarna efter jag har inhalerat. Så ring inte tidigt på morgonen eller på kvällen. För då inhalerar jag och sen är det kört att prata i telefon. Det är jobbigt att prata IRL åxå men det är fruktansvärt att prata i telefon. Ni som är friska tänker säkert inte på det, och det gör inte jag heller när jag inte inhalerar TOBI, men man pratar på ett annat sätt i telefon än vad man gör öga mot öga. Sen är det ju svårt att ta pauser i telefonen utan att det låter konstigt. Jag menar plötsligt blir det tyst i andra ändan..... hallå!!!! Är du kvar??? Ja ni fattar. Står man öga mot öga så ser man ju att jag kanske behöver en paus. Så just nu är datorn min viktigaste länk till omvärlden igen. Jag tackar gud för denna uppfinning som gör att jag ändå kan hålla kontakten med folk.
Jag fortsätter, trots lite obehag från läpparna, att inhalera Cayston. Den är tvärtemot TOBI. Den smakar ingenting. Man blir inte hes eller får ont i halsen. Den enda biverkningen som jag har upplevt är att man kan bli lite tät efter de första doserna men det verkar ge med sig efter ett tag. Inget jättejobbigt iaf. Det blir lite tungt att andas en stund men det går över som sagt.
Om jag blir bättre i lungorna av alla dessa inhalationer är för tidigt att säga än. Jag har iaf inte blivit sämre och det är nåt positivt.
Jag har dessutom idag fått ett erbjudande om jobb. Ett intressant arbete som jag ska ta mig en rejäl funderare över. Jobbet innebär att skriva helt enkelt. Fakta-artiklar till olika företag som ska läggas upp på nätet. Det är ett stort företag som jobbar lite som "proffice" kan man väl säga. De lixom "förmedlar" de olika skrivjobben till olika människor som skriver. Jag skulle få sitta på deras fakta avdelning och skriva fakta artiklar främst inom medicin är det tänkt. Jag gjorde ett arbetsprov där jag fick ett ämne att skriva om. Ämnet var LASIK/LASEK. Min artikel betygsattes, jag fick 7/10 vad nu det betyder. Å jag blev erbjuden arbete hos dem. Så nu ska jag fundera och kontakta försäkringskassan. Vi får se hur det blir. Jag gillar ju att skriva men det är alltid svårt att skriva på beställning.

Inga kommentarer: