Välkommen!!

Välkommen till min blogg.





Här samlar jag bilder och små korta texter från min vardag. Bloggen är min egen dagbok som ni får tillgång att läsa. Det är mina känslor och tankar. Jag bloggar även en del om hur det är att leva med den kroniska sjukdomen Cystisk Fibros. Följ mitt liv som patient, mamma, fru, hästälskare men framförallt som kvinna. Jag är så mycket mer än en diagnos. Bloggen skriver jag för att mina barn och min man ska kunna läsa mina tankar och funderingar den dagen jag inte längre finns. Jag har försökt hålla en jämn balans mellan allvar och skoj. Bloggen är åxå skriven till andra kroniskt sjuka därute som kanske finner någon tröst i att man kan faktiskt finna lycka och glädje trots en svår sjukdom. Lämna gärna en kommentar innan du går. Mycket Nöje!







Mycket Nöje // Chinona



söndag 28 oktober 2012

Inre Harmoni...

Idag var vi på Inre Harmoni-mässan i Solna. Jag, Marie, Didrik och barnen.
Det var betydligt mer folk än vad jag hade räknat med som var där. Det här med andlighet och alternativ medicin verkar vara väldigt inne just nu.
Jag har ju alltid varit intresserad av sånt här och det bor väl en liten häxa i mig. Men även jag såg mycket på mässan som nästan gjorde mig upprörd faktiskt.
Jag tror absolut på ett liv efter detta. Jag tror absolut att det finns sk medium som på nåt vis kan få kontakt från "andra sidan". MEN jag tror att seriösa medium INTE sitter på en sån här mässa och kontaktar våra döda till höger och vänster på en kvart för 300 kr.
Jag tror absolut att det finns sk djurkommunikatörer som på nåt vis kan kommunicera med våra djur. MEN jag tror inte att seriösa djurkommunikatörer sitter på en mässa och genom en bild på mobilen kan "prata" med din katt för 600 kr/ kvart.
Jag tror absolut att det finns hälsokost eller sk "naturmedicin" som faktiskt fungerar och kan vara ett bra komplement till en medicinsk behandling som utförs av en riktig läkare. MEN jag tror INTE att man ska byta ut alla sina mediciner och all mat mot rawfood på påse och en massa konstiga piller för många många hundralappar.
Jag tror absolut att kristaller kan tillsammans med ljus styra energier åt ett önskat håll. MEN jag tror INTE att en kristall för 1000 kr är ett dugg bättre än en för 100 kr.
Så jaaa jag är väl skrockfull och kanske "lättlurad" men jag tror som jag gör och det står jag för. Jag vill INTE bli påprackad nån annan tro eller tvingas köpa nånting för en massa pengar. Hur jag utövar min tro är upp till mig.
Det som gjorde mig upprörd var alla dessa människor som spelar på folks innersta önskningar. Som utnyttjar att man som kroniskt svårt sjuk grabbar tag i varenda halmstrå man kommer åt. Å står någon då och lovar att bara du smaskar i dig det här kaninörat så blir du frisk från din cancer. Så naturligtvis tror jag att den svårt sjuke fattar att det bara är lureri innerst inne men som sagt man grabbar tag i varenda halmstrå man får tag i. Att utnyttja sånt är FULT. Fruktansvärt fult.
En annan sak som utnyttjades för fullt på mässan var människors sorg och saknad. Det var många medium som utlovade att man skulle få kontakt med sina bortgångna. Få svar på alla sina frågor osv. Som sagt ett seriöst medium skulle aldrig få för sig att sitta öppet på en mässa där alla kan höra och gå förbi för att titta och ha nån slags seans. Å sen ta hutlöst betalt. Jag har varit till medium förut, hon prickade in väldigt mycket detaljer som ingen kunde veta. Så jag vet var prislappen brukar ligga på i vanliga fall. De här sk "mässpriserna" var ren ocker.

Dagens absolut största "skämt" idag bland alla produkter:

(som en parantes kan jag berätta att när jag kom hem så berättade jag med väldig övertygelse och gläjde för Bela vilka fantastiska produkter jag hade köpt på mässan idag. Å de kostade ju baaaaara 500 kr för 5 st flaskor á 30 ml. Jag berättade det säljaren försökte slå i mig på mässan å han bara nickade och tyckte det hela var väldigt intressant. Jag tar det nästan som en förolämpning att han trodde jag hade slösat 500 spänn på sånt här skit. Att han verkligen trodde att jag är totalt dum i huvudet. Inte ens när jag överdrev lite till och berättade att jag dessutom köpt helt fantastiska änglakort för baaaaaara 350 kr så ifrågasatte han mitt slöseri på pengar. Som sagt jag tar det nästan som en förolämpning. Marie satt i soffan och visste inte hur hon skulle kunna låta bli att brista ut i asgarv. Självklart köpte jag inget sånt här för en massa dyra slantar. Det enda jag köpte idag var: aromoljor till våra doftlampor, en förkylningssalva för 40 kr som man smetar under näsan så rensar det bihålorna. Den påminde lite om den här "eukalyptus" som fanns förut på flaska, väldigt effektivt. Å så köpte jag rökelsepinnar 100 st för 100 kr i olika dofter.)

Hur som helst den här "idiotprodukten" var alltså blomsterdroppar. Japp det är helt sant. Man fick köpa 30 ml för 150 kr. Eller 5 st flaskor á 30 ml för 500 kr. Blomsterdropparna gjordes av "fint" vatten och blommor helt enkelt. Å det var då olika kombinationer av blommor till olika sorters krämpor. Tex kunde man bli av med astma, kattallergi, förstoppning, prostatabesvär, hosta, lungsjukdom, huvudvärk, potensproblem, dåligt självförtroende, blyghet osv osv..... det enda man behövde göra var att köpa rätt sorts blomstervatten och sen droppa 5 st droppar under tungan. Ha dropparna där i 30 sekunder och sen svälja. Så löser sig allt. Det roliga är att jag fick ett papper, ett helt A4 med text på båda sidorna, där det stod de olika blomkombinationerna och vad de löste för problem. Längst upp på pappret står det att "det är inte säkert att blomsterdropparna botar problemet med de har hjälpt många".

Jaaa herrejösses säger jag bara. Å det här trodde alltså min man att jag hade gått på och helt blivit såld på.

Inga kommentarer: