Välkommen!!

Välkommen till min blogg.





Här samlar jag bilder och små korta texter från min vardag. Bloggen är min egen dagbok som ni får tillgång att läsa. Det är mina känslor och tankar. Jag bloggar även en del om hur det är att leva med den kroniska sjukdomen Cystisk Fibros. Följ mitt liv som patient, mamma, fru, hästälskare men framförallt som kvinna. Jag är så mycket mer än en diagnos. Bloggen skriver jag för att mina barn och min man ska kunna läsa mina tankar och funderingar den dagen jag inte längre finns. Jag har försökt hålla en jämn balans mellan allvar och skoj. Bloggen är åxå skriven till andra kroniskt sjuka därute som kanske finner någon tröst i att man kan faktiskt finna lycka och glädje trots en svår sjukdom. Lämna gärna en kommentar innan du går. Mycket Nöje!







Mycket Nöje // Chinona



måndag 5 november 2012

Frågor och svar om Pain Ease

Förra helgen fick jag sitta nästan hela helgen och svara på mejl ang Pain Ease. Jag tackar så jättemycket för alla trevliga mejl. Ni är underbara mina kära läsare.
Jag satte ihop ett mejl till företaget med de vanligaste frågorna. Väldigt snabbt så kom det ett svar och det tänker jag publicera här. Håll till godo:


1.  Hur djupt ner i skinnet bedövar sprejen?

 Svar: Den är djup bedövande – upp till ca 5 mm.

 2.  Är det någon risk för kylskador eftersom man kyler ner huden?

 Svar: Nej, inte så länge man håller sig strikt till anvisningarna – 4  till max 10 sek sprejande i behandlingsområdet från ca 8 – 10 centimeters avstånd till en vit cirkel bildas (Max 10  sekunder).

 3.  Kan man använda den vid särskilt känsliga ställen tex vid ryggraden då man tar ett ryggmärgsprov eller sätter EDA?

 Svar: Detta undersöker vi f.n. återkommer i frågan.

 4.  Kan man använda den på solbränd hud?

 Svar: Ja.

 5.   Kan den användas på brännskadad hud som ofta är mycket tunnare och känsligare?

 Svar: Om ansvarig läkare anser detta lämpligt. Normalt är rådet att kyla vid ny brännskada, så generellt sett Ja. Vid såromläggning på brännskador skall ansvarig läkare göra bedömningen om det är lämpligt med kyla på såret.

            6.   Finns den på mindre flaskor än 100 ml?

 Svar: Inte nu, det kommer dock ett ”family pack” efter årsskiftet – då med 20 applikationer i en 33 ml förpackning.

 7.   Hur många gånger kan man använda den på samma ställe?

  Svar: Först rengör man området rikligt med antiseptiskt medel, därefter kan man spreja Pain Ease i målområdet, ifall man ej hinner injicera inom 1 minut går det går bra att göra om proceduren igen. Dock inte alltför många gånger, undvik att spreja behandlingsområdet om och om igen. Låt inte frost bildas på huden/området.

 8.   Kan den användas av gravida?

 Svar: Ja, om ansvarig läkare anser det lämpligt.

 9.  Hur gamla ska barn vara innan de kan använda sprejen?

   Svar: Rekommenderat från tillverkaren: från 2 år och uppåt.

 10.  Är det farligt att få den i ögat?

 Svar: Ja, då sprej träffar ögat – skölj omedelbart med rikliga mängder vatten under 15 min – lyft på ögonlocken då och då för att underlätta sköljningen. Uppsök läkare. Ögonen skall alltid skyddas med kompresser eller dylikt.

Fler frågor från er läsare (och svar från företaget) kommer att publiceras här på bloggen längre fram. Om ni har fler frågor så bara mejla mig så vidarebefodrar jag frågorna på en gång: kia81@yahoo.com

Inga kommentarer: