Välkommen!!

Välkommen till min blogg.





Här samlar jag bilder och små korta texter från min vardag. Bloggen är min egen dagbok som ni får tillgång att läsa. Det är mina känslor och tankar. Jag bloggar även en del om hur det är att leva med den kroniska sjukdomen Cystisk Fibros. Följ mitt liv som patient, mamma, fru, hästälskare men framförallt som kvinna. Jag är så mycket mer än en diagnos. Bloggen skriver jag för att mina barn och min man ska kunna läsa mina tankar och funderingar den dagen jag inte längre finns. Jag har försökt hålla en jämn balans mellan allvar och skoj. Bloggen är åxå skriven till andra kroniskt sjuka därute som kanske finner någon tröst i att man kan faktiskt finna lycka och glädje trots en svår sjukdom. Lämna gärna en kommentar innan du går. Mycket Nöje!







Mycket Nöje // Chinona



måndag 11 februari 2013

En dag man kan stryka....

Ja idag har varit en dålig dag.
Det har varit tungt på alla sätt och vis. Vet inte riktigt varför heller. Väldigt väldigt anfådd och hostig idag. Haft svårt att röra mig överhuvudtaget. Lite skyller jag faktiskt på apotekens dåliga service. Jag äter ju ganska starka smärtstillande som läkaren har skrivit ut till mig. På receptet har hon angivit en sån här "intervall" att man helt enkelt inte få ta ut mer innan ett visst datum. Å så har hon räknat ut exakt hur många tabletter jag får ta. Helt kanon tycker jag då man slipper fundera över åtgången. MEN det finns ett stort MEN i denna väldigt praktiska lösning. Å det ligger hos apoteken. Jag var in på apoteket för några dagar sedan och skulle lägga en beställning på min smärtmedicin för jag vet att de inte brukar ha den hemma. Men då fick jag NEJ av apoteket för intervallen hade minsann inte gått ut än. Jag förklarade för apotekaren att jag ville ju inte hämta ut medicinen utan bara beställa den så att den verkligen finns hemma när jag intervallen släpper och jag får hämta ut mera. Men så fick jag inte göra. Så idag när tabletterna var slut så skulle jag hämta ut mera på apoteket. De hade naturligtvis inte det hemma utan fick beställa så jag får det imorgon. Jag ifrågasatte detta system och menade att jag får gå och ha ont en hel dag utan några smärtstillande om det krisar. Det var tydligen mitt problem att läkaren hade räknat för bra. *suckar*
Så numera får man ransonera ännu mera och spara tabletter tills man har så ont att man knappt kan gå. Ska det vara så här? Läkaren har ju skrivit ut en underhållsdos som jag ska ta varje dag för att slippa att värken eskalerar för mycket. Ibland blir man lite less på apoteken, speciellt sen de blev privatiserade. Det blev inte riktigt bra för oss med många och konstiga mediciner.
Så idag har jag ont, rejält ont. För visst är det konstigt? Man kan gå flera dagar utan att ha ont men när värktabletterna är slut och man vet om det så nog fasen får man ont. Å då får man ju så himla ont dessutom. Det är väl lagen om all världens jävlighet helt enkelt.
Men imorgon är en ny dag och då har jag säkert inte ont eftersom jag får ut mina tabletter. *fnissar*

Inga kommentarer: