Välkommen!!

Välkommen till min blogg.





Här samlar jag bilder och små korta texter från min vardag. Bloggen är min egen dagbok som ni får tillgång att läsa. Det är mina känslor och tankar. Jag bloggar även en del om hur det är att leva med den kroniska sjukdomen Cystisk Fibros. Följ mitt liv som patient, mamma, fru, hästälskare men framförallt som kvinna. Jag är så mycket mer än en diagnos. Bloggen skriver jag för att mina barn och min man ska kunna läsa mina tankar och funderingar den dagen jag inte längre finns. Jag har försökt hålla en jämn balans mellan allvar och skoj. Bloggen är åxå skriven till andra kroniskt sjuka därute som kanske finner någon tröst i att man kan faktiskt finna lycka och glädje trots en svår sjukdom. Lämna gärna en kommentar innan du går. Mycket Nöje!







Mycket Nöje // Chinona



torsdag 27 september 2012

Reaktion från läsare...

Jag fick den här reaktionen på Facebook ang ett inlägg jag skrev om läkemedelsmissbruk. Å jag tycker den va riktigt bra skriven. Det finns många tänkvärda ord i den texten som många glömmer bort.
Så här stod det:

Deras etiska regler säger att "Läkaren ska i sin gärning ha patientens hälsa som det främsta målet och om möjligt bota, ofta lindra, alltid trösta, följande människokärlekens och hederns bud", samt " Läkaren ska behandla patienten med empati, omsorg och respekt och får inte genom sin yrkesauktoritet inkräkta på vederbörandes rätt att bestämma över sig själv". Och har de inga jäkla belägg för att du missbrukar tabletter så har de inga belägg för att vägra dig dem heller. Du ska inte behöva ha ont för att det enligt dem finns en risk för att du kan börja missbruka: " Läkaren ska i intyg och utlåtande endast efter noggrant övervägande bestyrka vad som har saklig och professionell grund och åtskilja detta från annan information, vars sanningshalt ej kan bedömas". Läkarlegitimation kan man tydligen hitta i flingpaketen nu för tiden... Tänker på dig. *Kram*

Jag som är inne i "vårdapparaten" så otroligt mycket. Jag är på akademiska sjukhuset flera gånger i veckan i olika ärenden. Jag träffar massor med människor som arbetar där. När jag läser den här texten ovan så har jag träffat EN som stämmer in EXAKT på den beskrivningen.
Hon försöker om möjligt att bota, lindrar ofta och tröstar ALLTID. Hon visar stor empati, omsorg och respekt för patienterna. Hon försöker inte att på nåt vis inkräkta på patientens rätt att själv bestämma men hon kommer med handfasta råd. Hon är otroligt professionell, duktig och en väldigt varm människa. Hon heter Birgitta Erhenroth och jobbar faktiskt inte som läkare utan som barnmorska. Man känner sig otroligt trygg i hennes vård. En helt fantastisk människa som genuint bryr sig om.
Sen finns det ett gäng andra människor på akademiska som jag tycker jättebra om och som är jätteduktiga MEN det är bara Birgitta som helt fullt och fast följer denna läkar-etik som vi kan läsa ovan. Birgitta borde anordna kurser för personalen på akademiska så alla kan lära sig denna medmänsklighet som hon sprider omkring sig. Hon gör inget magiskt eller skriver ut några narkotiska preparat eller nåt sånt. Hon ser mig. Hon ser människan och individen bakom journalen och personnumret. Hon tar sig tid till det där lilla extra som gör att man känner sig trygg.
Tex när jag fick en morfinspruta på förlossningen för mina fogar gjorde så ont efter själva förlossningen, så satt Birgitta kvar brevid mig i säkert 20 minuter för att se så morfinet verkade och att jag kände mig bättre. Hon satt och höll min hand, tröstade och bara fanns där. DET är vård.

Inga kommentarer: