Välkommen!!

Välkommen till min blogg.





Här samlar jag bilder och små korta texter från min vardag. Bloggen är min egen dagbok som ni får tillgång att läsa. Det är mina känslor och tankar. Jag bloggar även en del om hur det är att leva med den kroniska sjukdomen Cystisk Fibros. Följ mitt liv som patient, mamma, fru, hästälskare men framförallt som kvinna. Jag är så mycket mer än en diagnos. Bloggen skriver jag för att mina barn och min man ska kunna läsa mina tankar och funderingar den dagen jag inte längre finns. Jag har försökt hålla en jämn balans mellan allvar och skoj. Bloggen är åxå skriven till andra kroniskt sjuka därute som kanske finner någon tröst i att man kan faktiskt finna lycka och glädje trots en svår sjukdom. Lämna gärna en kommentar innan du går. Mycket Nöje!







Mycket Nöje // Chinona



måndag 1 april 2013

Uppdatering....

Nu när jag då berättat lite om påsken så tänkte jag passa på att uppdatera om hur jag mår och hur det fungerar. För er som är nyfikna.
Påsken har varit så mysig och underbar men samtidigt har den krävt en hel del av mig. Jag har varit så trött och slut på kvällarna att jag mått illa. Faktiskt så illa att jag varit tvungen att äta postafen mot illamåendet. Haft en hel del smärta från såren på vrister och fötter. Men det har inte varit så illa att jag behövt ta till morfin faktiskt.
Lungmässigt så har det ändå varit rätt okej. Visst blir jag anfådd men det känns ändå lite bättre tycker jag själv. Vill inte ens göra en spirometri för den visar väl att värdena är sämre eller nåt sånt. Jag tycker själv att jag hostar lite mindre nu iaf under dagarna. Morgnarna är fortfarande sjukt jobbiga. Det är tungt att få igång lungorna efter nattens sömn. Men när man väl fått fart på systemet så går det lite på vilja. Som det känns just precis nu så tror jag Göteborg inte tycker jag är redo för transplantation än. Men jag har ju haft fel förut. Å vis av erfarenhet så vet jag att läget förändras från dag till dag. Men just precis NU så känns det ändå så. Jag mår faktiskt rätt så bra.
Jag har börjat med Yoga som min kurator Ulla har visat mig. Jag fick ett helt blad med övningar som var väldigt bra anpassade för just andning och rörelseförmåga. Å det var roligt att göra. Det var nånting som jag klarade av och som jag inte behövde känna mig så misslyckad på. Tränar jag med maskiner och vikter så känner jag mig bara otillräcklig och misslyckad. Man stirrar sig blind på vikter, siffror och antal repetitioner. Medan i yogan känns det som att det är tillåtet att få räcka till precis som man är. Jag tycker iaf att det är grymt skönt för kroppen och lungorna. Inbillning eller inte men jag upplever att jag får in mer luft i lungorna nu än vad jag fick innan jag började med yogan.
I yogan så har man ju ett mantra "satnam" som betyder typ "jag är sanning" å jag tycker det låter så himla häftigt. Det får mig att känna som att det faktiskt är okej att vara den jag är nu och precis så frisk eller sjuk som jag är just nu för jag är ju sanning. Yoga är helt klart nånting jag kommer att fortsätta lära mig vidare.

Inga kommentarer: