Välkommen!!

Välkommen till min blogg.





Här samlar jag bilder och små korta texter från min vardag. Bloggen är min egen dagbok som ni får tillgång att läsa. Det är mina känslor och tankar. Jag bloggar även en del om hur det är att leva med den kroniska sjukdomen Cystisk Fibros. Följ mitt liv som patient, mamma, fru, hästälskare men framförallt som kvinna. Jag är så mycket mer än en diagnos. Bloggen skriver jag för att mina barn och min man ska kunna läsa mina tankar och funderingar den dagen jag inte längre finns. Jag har försökt hålla en jämn balans mellan allvar och skoj. Bloggen är åxå skriven till andra kroniskt sjuka därute som kanske finner någon tröst i att man kan faktiskt finna lycka och glädje trots en svår sjukdom. Lämna gärna en kommentar innan du går. Mycket Nöje!







Mycket Nöje // Chinona



onsdag 10 april 2013

Gångtest....

Idag var jag på akademiska, hemskt ovanligt eller hur?

Träffade Ulla, min kurator och samtalade. Väldigt skönt. En stor tyngd lättade från mina axlar. Vi pratade även igenom lite hur jag upplevde yogan. Å så fick jag låna ett häfte och en CD-skiva med fler övningar på. Ska bli jättekul att prova dessa åxå. Yoga var verkligen min grej.

Efter kuratorn så knatade vi bort till CF-center och mötte upp en sjukgymnast. Jag fick göra gångtestet. 6 minuter ska man gå mellan 2 koner, jag tror det är typ 60 meter mellan konerna. Man ska gå så fort man orkar, inte springa, så många vändor som möjligt. Samtidigt så läser sjukgymnasten av saturationen och pulsen lite då och då.
Idag klarade jag att gå hela 6 minuters testet utan att stanna, förra gången stannade jag och var tvungen att vila efter ca 4 min. Nu körde jag på i ett svep. 585 meter kom jag på 6 minuter. Sista minuten dippade jag och gick ner på 89 % i saturation, annars höll jag mig över 90 % hela tiden. Jag är supernöjd. Jag vet ju att det är väldgit mycket bättre resultat än förra testet.
Sjukgymnasten berömde åxå och tyckte det var bra.

Kärlek och var nöjda!

1 kommentar:

lena sa...

Hej kia kul höra lite posetiva saker som händer för dig :) jag var fick svar på min årskontroll :) och det posetiva med det var att jag hade bättre lugnor nu en år 2011 så jag vart jätte glad men samtidigt hade jag rätt mycket segt slem i lugnorna längst ner :/ men det ska bort och sen har jag börja med salt adex :) det funkar jag har 3% av det kram