Välkommen!!

Välkommen till min blogg.





Här samlar jag bilder och små korta texter från min vardag. Bloggen är min egen dagbok som ni får tillgång att läsa. Det är mina känslor och tankar. Jag bloggar även en del om hur det är att leva med den kroniska sjukdomen Cystisk Fibros. Följ mitt liv som patient, mamma, fru, hästälskare men framförallt som kvinna. Jag är så mycket mer än en diagnos. Bloggen skriver jag för att mina barn och min man ska kunna läsa mina tankar och funderingar den dagen jag inte längre finns. Jag har försökt hålla en jämn balans mellan allvar och skoj. Bloggen är åxå skriven till andra kroniskt sjuka därute som kanske finner någon tröst i att man kan faktiskt finna lycka och glädje trots en svår sjukdom. Lämna gärna en kommentar innan du går. Mycket Nöje!







Mycket Nöje // Chinona



tisdag 2 april 2013

En dag som alla andra....?

På dagens "måste-göra-lista" idag stod det: Ringa försäkringskassan!
Jag skulle göra en ny sjukanmälan igen. Eftersom jag varit med i ett program och gått med aktivitetsstöd istället för sjukersättning. Programmet gav ingenting eftersom jag blev så pass mycket sämre i min CF att jag inte kunde närvara på mötena.
Det tog mig ca 3 timmar att få tag på någon att prata med på försäkringskassan. De var överhopade med samtal idag. Å naturligtvis så har det ju blivit knas nu med min ersättning pga det här programmet som jag ändå inte kunde delta i. Trots att jag frågade gång på gång om det skulle bli knas. Å de lovade att det var ingenrisk. Men jag antar att ingen misstänkte att jag skulle bli så pass mycket sämre? Nej nej nej jag skällde inte alls på handläggaren som så många andra gör. Jag blir inte alls arg på försäkringskassan och anklagar de för en massa saker. Jag är väldigt väldigt tacksam över att bo här i Sverige där vi har detta system, annars hade inte jag kunnat överleva.
Det är inte försäkringskassan som gjort fel, å ännu mindre handläggaren som gjort fel. Det är ju jag som gjort fel trots allt. Det ligger på mitt ansvar och i mitt intresse att kolla upp saker bättre och sen dubbel kolla med 2 till. Den här gången gjorde jag inte det och nu får jag stå mitt kast. Men jag skyller inte på någon annan än mig själv. Handläggaren lovade att gå tillbaka i pappren och se till att jag får tillbaka min sjukpenning som jag hade innan detta programmet.
Jag både hör och ser dagligen människor som spyr galla över försäkringskassan och dess handläggare. Men återigen försäkringskassan har regler som de måste följa. Handläggarna gör så gott de kan, de får inte heller bryta några regler. Å i slutändan så visst kan det bli tokigt och fel ibland med jag lovar felet är oftast ditt eget. Man ska alltid dubbelkolla minst 2 gånger. Det är många personer inblandade i en sjukskrivning tex och självklart kan det bli knas nånstans på vägen. Men det ligger ju i ditt eget intresse att kolla upp och rätta till så fort som möjligt. Inte sitta och gapa att man inte fått några pengar bara.
Så tänk er för innan ni kritiserar försäkringskassan, de måste följa reglerna. Skrik inte på de stackars handläggarna, de gör så gott de kan men de måste åxå följa reglerna.

Kärlek!!

Inga kommentarer: