Välkommen!!

Välkommen till min blogg.





Här samlar jag bilder och små korta texter från min vardag. Bloggen är min egen dagbok som ni får tillgång att läsa. Det är mina känslor och tankar. Jag bloggar även en del om hur det är att leva med den kroniska sjukdomen Cystisk Fibros. Följ mitt liv som patient, mamma, fru, hästälskare men framförallt som kvinna. Jag är så mycket mer än en diagnos. Bloggen skriver jag för att mina barn och min man ska kunna läsa mina tankar och funderingar den dagen jag inte längre finns. Jag har försökt hålla en jämn balans mellan allvar och skoj. Bloggen är åxå skriven till andra kroniskt sjuka därute som kanske finner någon tröst i att man kan faktiskt finna lycka och glädje trots en svår sjukdom. Lämna gärna en kommentar innan du går. Mycket Nöje!







Mycket Nöje // Chinona



måndag 6 december 2010

2010-12-06

Var några dagar sedan jag skrev nåt här nu. Jaa det har varit jättemycket i flytten. Å så nu när jag har lite tid över så här tidigt på morgonen innan lilleman vaknat så hittar jag inte sladden. Jag tänkte mata in lite bilder här på bloggen från flytten och från lite annat åsså hittar jag inte sladden man behöver mellan telefonen där bilderna finns och datorn. Jag vet att jag tog med den hit men nu hittar jag inte den i all röra. Så ni får snällt vänta lite till på bilder. Men jag lovar det kommer så fort jag bara letat upp sladden. Så vad har hänt nu då. Jooo flytten gick jättebra tack vare Bela, Adrian, Didrik, Marie, Daniel, Carro, Cindy, Lasse, Björn, Hasse, Bobo. Ett gäng som gjorde att det gick väldigt smidigt och bra. Ni kämpade på bra och jag tackar er alla från mitt hjärta. TACK!!!
Det är grejer och kartonger precis överallt i huset så jag lider. Jag hatar att ha stökigt omkring mig. Man hittar lixom ingenting. Men vårat sovrum börjar jag iaf få lite ordning på nu. Jag började där. Insåg att man nog tjänar på att ta ett rum i taget för att inte känna att det är helt oöverkomligt. Känns ju gärna så mycket och stort när man står där mitt i allt stök. Huset är i alla fall helt underbart. Katterna, hunden och gojjan verkar trivas. Xibell var den som tog flytten bäst av djuren. Hon vandrade runt i huset mellan alla människor och verkade tro att hon ägde allt och alla. Det är roligt att se vilket självförtroende den lilla damen har fått.
I natt har vi dessutom haft besök..... av Mikulás. Å Bela och Zoltán fick skorna fyllda av chokladtomtar och mandariner.... och lite guldris åxå....
För er som inte vet vad Mikulás är så ska jag berätta.....
Mikulás är nämligen den ungerska versionen av ST Nicholaus och en liknande figur till tomten. Natten till den 6 december så putsar ungerska barn sina skor och ställer de in fönstret för att sen vänta på att Mikulás ska fylla dem med godsaker som chokladtomtar, mandariner, nötter och små presenter. Godsaker, frukt, nötter och presenter får man om man har varit snäll. Olydiga barn får rå potatis, kol, träsked och ett ris. Riset är kvistar från ett träd (ungefär som vårat påskris) som är guldfärgat och det symboliserar lite skämtsamt smisk. Riset kallas för virgács. Eftersom alla barn både är snälla och ibland olydiga så får de flesta barn både godsaker och virgács i sina skor. Mikulás kommer med häst och släde och följs åt av två medhjälpare. En god ängel och en krampuzs (troll eller djävul).
Historien börjar under det tredje århundradet. Då föddes Nicholaus i en by som hette Patara i det som nu är Turkiet. Hans föräldrar som var rika uppmanade honom att vara en hängiven kristen. De dog när Nicholaus var ung. Det sägs att Nicholaus använde hela sitt arv för att hjälpa fattiga, lidande och behövande. Han ägnade hela sitt liv åt att tjäna gud och blev som ung man biskop av Myra. Biskop Nicholaus blev känd i hela landet för sin generositet mot behövande, hans kärlek till barn och hans oro för seglare och fartyg. Årsdagen av hans död blev en dag för firande ST Nicholaus Day.


En historia berättar om en fattig man med tre döttrar. På den tiden skulle en ung kvinnas far erbjuda blivande makar något av värde-en hemgift. Ju större hemgift, desto större är chansen att en ung kvinna skulle hitta en bra man. Utan hemgift, var det osannorlikt att en kvinna blev gift. Den här stackars mannens döttrar, utan hemgift, var därför avsedda att säljas till slaveri. Mystiskt, vid tre olika tillfällen, visade sig en påse med guld i mannens hem som kunde användas som hemgift. De säckarna med guld, kastades genom ett öppet fönster och sägs ha landat i strumpor eller skor som lämnats kvar vid elden för att torka. Detta ledde till att barn började hänga fram strumpor eller ta ut skorna ivrigt väntande på gåvor från Sankt Nikolaus. Ibland berättas historien med guld kulor istället för säckar med guld. Det är därför tre guld bollar ibland representeras som apelsiner, är en av symbolerna för St Nicholas.

Zoltán har sitt ungerska arv och jag vill verkligen bejaka det. Han ska veta om sina rötter och de traditioner man har där. Så i natt kom Mikulás hit.... Visar bilder på det så fort jag hittat sladden....
Boldog Miklást!

1 kommentar:

Vera sa...

Mycket intressant historia. Kram till er alla