Välkommen!!

Välkommen till min blogg.





Här samlar jag bilder och små korta texter från min vardag. Bloggen är min egen dagbok som ni får tillgång att läsa. Det är mina känslor och tankar. Jag bloggar även en del om hur det är att leva med den kroniska sjukdomen Cystisk Fibros. Följ mitt liv som patient, mamma, fru, hästälskare men framförallt som kvinna. Jag är så mycket mer än en diagnos. Bloggen skriver jag för att mina barn och min man ska kunna läsa mina tankar och funderingar den dagen jag inte längre finns. Jag har försökt hålla en jämn balans mellan allvar och skoj. Bloggen är åxå skriven till andra kroniskt sjuka därute som kanske finner någon tröst i att man kan faktiskt finna lycka och glädje trots en svår sjukdom. Lämna gärna en kommentar innan du går. Mycket Nöje!







Mycket Nöje // Chinona



onsdag 22 december 2010

2010-12-22

Idag är det vintersolståndet!!

Vi har 29 minusgrader úte just precis nu. Jag har just varit ute med hunden en snabbis. Lilleman låg och sov inne, jag ville inte ta ut honom i den här kylan. Inte ens hunden ville vara ute. Han ville bara gå hem. Han tyckte nog åxå att det var lite överdrivet kallt. Å han gnällde så det gjorde säkert ont i tassarna. Mina luftrör och mina leder hatar sån här kyla. Inte roligt alls. Sitter just nu i soffan under min värmefilt och försöker tina. Xibell älskar min värmefilt och ligger här i knät.
På dagens program står att tillaga en kalkon. En hel. Pappa och Ingrid hade med sig när de kom igår. Ska bli väldigt spännande att se hur det går. Har aldrig gjort hel kalkon förut. Man ska ju fylla den med en massa och sen in i ugnen ett antal timmar och så måste man ösa ösa ösa så den inte blir torr. Tänkte ta med den till mina svärföräldrar på julen OM den går att äta. Vi har ju bestämt att vi INTE ska äta svensk julmat på julafton i år så jag har kikat lite och Ungersk julmat är mycket lättare än våran. De äter fisk och kalkon te x. Det är ju mat som man inte blir sådär äckligt mätt av. Å dessutom är det väldigt gott. Så det är nog det vi satsar på i år. Dessutom tycker jag det är viktigt att bejaka lillemans ursprung. Han ska absolut veta om sina rötter och deras traditioner. Hur han väljer att göra sen när han blir vuxen är upp till honom, men han ska absolut veta om sitt arv. Så här hemma har jag försökt att verkligen blanda våra svenska jultraditioner och de få ungerska jag känner till. Så dagen före julafton, på torsdag, så äter vi svensk julbord här hemma med lite av varje. Julskinka, rödbetssallad, ägghalvor, janssons frestelse, köttbullar, prinskorvar osv.... å på julafton när vi är hos mina svärföräldrar så blir det mer ungerskt. Ganska bra lösning tycker jag. Dessutom slipper jag äta julmat flera dagar i rad. Men vi får som sagt se om min kalkon blir ätbar....

Inga kommentarer: