Välkommen!!

Välkommen till min blogg.





Här samlar jag bilder och små korta texter från min vardag. Bloggen är min egen dagbok som ni får tillgång att läsa. Det är mina känslor och tankar. Jag bloggar även en del om hur det är att leva med den kroniska sjukdomen Cystisk Fibros. Följ mitt liv som patient, mamma, fru, hästälskare men framförallt som kvinna. Jag är så mycket mer än en diagnos. Bloggen skriver jag för att mina barn och min man ska kunna läsa mina tankar och funderingar den dagen jag inte längre finns. Jag har försökt hålla en jämn balans mellan allvar och skoj. Bloggen är åxå skriven till andra kroniskt sjuka därute som kanske finner någon tröst i att man kan faktiskt finna lycka och glädje trots en svår sjukdom. Lämna gärna en kommentar innan du går. Mycket Nöje!







Mycket Nöje // Chinona



onsdag 27 juni 2012

Likna morfar?

Tjaaaa kanske på vissa sätt? Ikväll skrev min morbror på sin blogg att han tyckte jag var lik min morfar. Jag får tacka och bocka för den komplimangen eftersom morfar var en väldigt respekterad man. Omtyckt av många. Själv så ser jag mig som en salig blandning av mina förfäder faktiskt. Jag är envis som morfar. Snäll som mormor. Finurlig som farfar. Omhändertagande som farmor. Stark som mamma. Social som pappa. Bara för att nämna några likheter med mina förfäder.

Min bittra morbror skrev åxå saker om min utbildning och mitt yrke i sin blogg. (jag måste vara vääääldigt omtyckt som får så mycket plats och uppmärksamhet hos honom....) Tyvärr så smög det sig in några små fel som jag här i min blogg gärna rättar till.
Han skrev följande citat: " Min far var en skicklig elekriker men hon är ingen ting, har inget yrke eller utbildning men är ändå bäst."
Bara grammatiken och stavningen i den lilla meningen säger ju en hel del om hans utbildningsnivå kanske?

Att jag inte skulle vara nånting förstår jag inte hur han resonerar. Jag är både en älskad fru och en kärleksfull mamma. För att bara nämna litegrann.
Att jag inte har nåt yrke.... jag har sen 2001 anställning som väktare. Att jag dessutom är sjuk i en svår kronisk sjukdom som gör att jag just precis nu inte är aktiv i mitt yrke är en helt annan sak. Jag har kvar min anställning fortfarande. Dessutom har jag dygnet runt/ året runt anställning som mamma.
Utbildning då.... jaaa han har fel även där. Jag gick en 3 årig gymnasie utbildning på Linnéskolan som hette samhällsvetenskapliga programmet gren eget företagande. Tack vare underbara människor på sjukhuset och på skolan så kunde jag inte bara slutföra den utbildningen, med vettiga betyg, utan åxå slutföra en påbyggnadsutbildning för att kunna bli färdig ekonom. Sista året i gymnasiet var jag så pass sjuk att jag pluggade det mesta av min utbildning på sjukhuset med hjälp av personal från skolan som ställde upp.
Jag har dessutom efter avslutad ekonomutbildning gått flera kvällskurser i medicin, eftersom jag ett tag funderade över att fortsätta på läkarlinjen. Tyvärr satte min egen sjukdom stopp för mina planer men kurserna var roliga och gav mycket ändå. Medicin är fortfarande ett väldigt stort intresse och jag skulle gärna gå fler kurser längre fram.
Sen har jag ju kurserna som mitt företag skickade mig på för att jag skulle kunna jobba som vakt. Jag fick först en väktarutbildning sen byggde jag på med ordningsvaktutbildningen och när företaget fick in såna jobb så fick jag till slut även åka iväg på en skyddsvaktsutbildning.
Diplom, betyg och kursintyg har jag här hemma om det är någon som är intresserad av att flukta lite?
Jag är stolt över det jag har åstadkommit hittills faktiskt.
Hurvida jag är bäst eller inte det låter jag folk som känner mig bättre avgöra.

Tjaaaa nu fick ni läsare, tack vare min bittra släkting, veta lite mer om mig och vem jag är.

Men just precis nu koncentrerar jag mig på att vara en kärleksfull fru och mamma.


Inga kommentarer: