Välkommen!!

Välkommen till min blogg.





Här samlar jag bilder och små korta texter från min vardag. Bloggen är min egen dagbok som ni får tillgång att läsa. Det är mina känslor och tankar. Jag bloggar även en del om hur det är att leva med den kroniska sjukdomen Cystisk Fibros. Följ mitt liv som patient, mamma, fru, hästälskare men framförallt som kvinna. Jag är så mycket mer än en diagnos. Bloggen skriver jag för att mina barn och min man ska kunna läsa mina tankar och funderingar den dagen jag inte längre finns. Jag har försökt hålla en jämn balans mellan allvar och skoj. Bloggen är åxå skriven till andra kroniskt sjuka därute som kanske finner någon tröst i att man kan faktiskt finna lycka och glädje trots en svår sjukdom. Lämna gärna en kommentar innan du går. Mycket Nöje!







Mycket Nöje // Chinona



torsdag 26 maj 2011

2011-05-26

Idag har vi faktiskt ingenting inplanerat, Zoltán och jag. Bela jobbar. Han tog hojjen till jobbet i morse och jag tycker det är lika jobbigt som vanligt. Går runt och har ont i magen hela dagen tills jag vet att han är hemma igen. Oron blev ännu lite värre efter dödsolyckan på MC vid arlanda bara för några dagar sen. Man får lixom oron bekräftad att det är farligt. Men jag skulle aldrig nånsin hindra honom från att åka för jag vet hur mycket det betyder för honom. Utanför lyser solen och hör på det här: Det är vindstilla!!!! Hurra!! Äntligen. Zoltán och jag ska nu äta frukost på altanen och sen ska vi bara mysa och leka i trädgården med alla djuren. Ska komma ihåg att smörja in honom med solskyddsfaktor även om han inte verkar ha sån hud som lätt bränns. Han har ju Belas färg och tål solen väldigt bra. Blir som en pepparkaka efter bara nån dag ute. Orättvist det där. Jag går här som familjens vita Ipren. Jaja jag får väl skylla på att jag är vampyr eller nåt sånt. Verkar ju vara inne just nu....

Riktigt hostigt nu på morgonen. Sov nog lite för bra. Lungorna stela och igensatta. Tungt att slem-mobilisera idag. Andningsgymnastiken tog sin lilla tid. Ändå trots mycket hosta så känns ryggen väldigt bra. Annars när jag har mycket hosta brukar "hostmusklerna" som sitter vid skulderbladen ta mycket stryk och göra väldigt ont. Men jag har inte kännt nånting därifrån än. Hoppas jag slipper. Lederna känns ganska okej. Lite öm från handleden och en av fotlederna men inget som direkt är jobbigt. Är riktigt less på ägg nu. Äter ju ett om dagen för studiens skull. Usch måste nog komma på nåt nytt sätt att tillaga det. Har stekt det och ätit med dressing för att slippa känna smaken av gulan som jag egentligen inte äter. Men i en studie så kan man ju inte skippa att äta nån del bara för att man inte "tycker om". Det är bara att bita ihop och svälja. Kanske kan göra nån minivariant på sockerkaka? Om nån har ett gott recept så får ni gärna dela med er. Det får bara innehålla ett enda ägg och hur mycket andra ingridienser som helst. Men man ska ju orka äta upp allt på en och samma dag. Så kom med tips nu är ni snälla för jag är såååå less på stekt ägg.

1 kommentar:

Teresa sa...

Det där med ägg.
Måste du äta den som den är..
Eller får du göra en äggröra?
Med lite skinka, rödlök, paprika, harricot, tomat, kryddor??