Välkommen!!

Välkommen till min blogg.





Här samlar jag bilder och små korta texter från min vardag. Bloggen är min egen dagbok som ni får tillgång att läsa. Det är mina känslor och tankar. Jag bloggar även en del om hur det är att leva med den kroniska sjukdomen Cystisk Fibros. Följ mitt liv som patient, mamma, fru, hästälskare men framförallt som kvinna. Jag är så mycket mer än en diagnos. Bloggen skriver jag för att mina barn och min man ska kunna läsa mina tankar och funderingar den dagen jag inte längre finns. Jag har försökt hålla en jämn balans mellan allvar och skoj. Bloggen är åxå skriven till andra kroniskt sjuka därute som kanske finner någon tröst i att man kan faktiskt finna lycka och glädje trots en svår sjukdom. Lämna gärna en kommentar innan du går. Mycket Nöje!







Mycket Nöje // Chinona



torsdag 25 november 2010

Studie Hostfrekvens mm

Så här ser det ut med mikrofonerna som jag har fast-tejpade på kroppen... 

Jag har en mikrofon fast-tejpad vid struphuvudet som läser av ljuden därifrån de stora luftrören samt stämbanden. Sen har jag en mikrofon fast-tejpad ovanför bröstet som ska läsa av ljuden från de lite mindre luftvägarna långt ut i lungorna. Å så har jag ett band under BH:n som sitter ganska tajt men är mjukt och följsamt som mäter varje utvidgning på bröstkorgen tex när man tar ett djupt andetag eller när man hostar. Jag har även en lös mikrofon sitter på skjort-kragen som tar alla andra ljud. 

Här är den lösa mikrofonen som jag har utanpå kläderna. Alla dessa mikrofoner kopplas in i maskinen som sen lagrar ljuden och värdena. Sen kan man alltså via en dator förstärka och ta ut enskilda ljud som gör att jag helt plötsligt kan höra obstruktiva ljud från de allra minsta luftrören ute i lungorna som ingen hört förut. Jätteintressant och spännande. Sen kan man alltså kolla med sonar och på nåt vis ultraljud och få dessa ljudvågor uppritade och så ska man kunna se lungkapacitet och hur mycket slem som sitter i vägen och ungefär vart det sitter.... Å naturligtvis det viktigaste den mäter varje gång jag hostar så äntligen kommer jag kunna få teamet att förstå vad jag menar med "mycket" och "lite" hosta.... jag får äntligen en siffra på det.... 

1 kommentar:

Anonym sa...

Hoppas att de kommer underfund me hur mycket du hostar.. Ta inte me dig Zoltan nästa gång...så kanske det går lite fortare. Kramar