Välkommen!!

Välkommen till min blogg.





Här samlar jag bilder och små korta texter från min vardag. Bloggen är min egen dagbok som ni får tillgång att läsa. Det är mina känslor och tankar. Jag bloggar även en del om hur det är att leva med den kroniska sjukdomen Cystisk Fibros. Följ mitt liv som patient, mamma, fru, hästälskare men framförallt som kvinna. Jag är så mycket mer än en diagnos. Bloggen skriver jag för att mina barn och min man ska kunna läsa mina tankar och funderingar den dagen jag inte längre finns. Jag har försökt hålla en jämn balans mellan allvar och skoj. Bloggen är åxå skriven till andra kroniskt sjuka därute som kanske finner någon tröst i att man kan faktiskt finna lycka och glädje trots en svår sjukdom. Lämna gärna en kommentar innan du går. Mycket Nöje!







Mycket Nöje // Chinona



torsdag 25 november 2010

Iv-kur

Under en IV-kur måste jag även ta koncentrations prov för att veta att jag har rätt dos med medicin i mitt blod. Det är Nebcina man kollar koncentrationen på för att den i för höga doser kan ge hörselskador och skador på balanssinnet. Förut var jag tvungen att ta koncentration 8 timmar efter första dosen, 8 timmar efter 3 dosen och 8 timmar efter sista dosen. Nu har jag förhandlat fram med Annika att hon nöjer sig med 8 timmar efter 3 dosen bara. De här sakerna behöver man iaf. En sprit-tuss att rengöra med, 2 "stick"-grejer och ett blod-rör. 

Här är själva grejen som man sticker med. Samma prylar som en diabetiker använder när de ska ta ett sockervärde. Den nedre har jag "laddat" och är klar att stickas med.... Anledningen till att jag har flera är att jag nästan alltid måste sticka flera gånger. Labbet vill gärna ha hela röret fyllt med blod och mitt blod koagulerar väldigt snabbt så då får man sticka många gånger.... 

Man håller den mot fingret så här åsså ber man någon att trycka.... (om man inte har nerver att göra det själv...) Den här gången var det min kusin Marie som fick sticka mig.... Jag vet nämligen att om jag gör det själv så drar jag gärna undan fingret lite och då blir inte sticket lika bra...

Lättare att se så här kanske. Man sticker inte gärna i pekfingret för där har man många känselnerver och jag lovar dig du använder pekfingret mer än du tror.... 

Inga kommentarer: