Välkommen!!

Välkommen till min blogg.





Här samlar jag bilder och små korta texter från min vardag. Bloggen är min egen dagbok som ni får tillgång att läsa. Det är mina känslor och tankar. Jag bloggar även en del om hur det är att leva med den kroniska sjukdomen Cystisk Fibros. Följ mitt liv som patient, mamma, fru, hästälskare men framförallt som kvinna. Jag är så mycket mer än en diagnos. Bloggen skriver jag för att mina barn och min man ska kunna läsa mina tankar och funderingar den dagen jag inte längre finns. Jag har försökt hålla en jämn balans mellan allvar och skoj. Bloggen är åxå skriven till andra kroniskt sjuka därute som kanske finner någon tröst i att man kan faktiskt finna lycka och glädje trots en svår sjukdom. Lämna gärna en kommentar innan du går. Mycket Nöje!







Mycket Nöje // Chinona



måndag 22 november 2010

IV-kur

Det första man behöver är Natriumklorid. Jag drar alltid upp minst 10 ml i en sån här spruta. Det gör man för att skölja rent i slangen och porten innan medicinen kopplas på.... 

Här under BH-bandet har jag min port. När jag har IV-kur som nu så sätter de en nål och en slang i den porten. Det är det ni ser på bilden. När jag inte har någon IV-kur så syns det ingenting alls. Finns bara som en 10-krona under huden om man känner riktigt noga. Porten är ihopkopplad med ett stort kärl på halsen som går till hjärtat så medicinen effektivt ska komma ut i blodomloppet. 

Det första man gör då när man ska koppla på en bubbla är att ta sprutan med Natriumklorid. Jag aspirerar alltid för att se att porten "backar" ordentligt. Alltså fungerar, att det kommer blod när man drar sprutan baklänges lixom.... Å det ser man ju här på bilden att det gör det.... Den backar suveränt. Jag brukar även använda min port till att ta blodprover i även om jag inte har IV-kur. Mina blodkärl är så sköra och dåliga att de inte längre klarar av att man sticker i dem för att ens ta ett blodprov, så allting sköts via den här porten jag har. Väldigt bekvämt och enkelt för mig som dessutom är stickrädd....

När jag sett att det backar bra med blod i slangen så sköljer jag med Natriumet jag hade i sprutan. Efter det kopplar man bara ihop slangen från intermate-bubblan med slangen som går in i porten.... färdigt. Sen kan får den sitta där tills den är tom. Den är inte lägesberoende heller så jag kan lätt ha den i fickan eller någonannastans om jag tycker att den är i vägen.... 

1 kommentar:

Anonym sa...

Tycker att du är stark och modig som vill dela med dig av en så stor och viktig sak i ditt liv....
Dina behandlingar och rehab tar mkt energi för dig och jag tycker det är väldigt intressant att läsa om detta när du skriver, samt visar i bilder...
Särskilt att få veta vad du går igenom och hur det går till!!!
tack för att vi får vara delaktiga!!
<3 <3 <3