Välkommen!!

Välkommen till min blogg.





Här samlar jag bilder och små korta texter från min vardag. Bloggen är min egen dagbok som ni får tillgång att läsa. Det är mina känslor och tankar. Jag bloggar även en del om hur det är att leva med den kroniska sjukdomen Cystisk Fibros. Följ mitt liv som patient, mamma, fru, hästälskare men framförallt som kvinna. Jag är så mycket mer än en diagnos. Bloggen skriver jag för att mina barn och min man ska kunna läsa mina tankar och funderingar den dagen jag inte längre finns. Jag har försökt hålla en jämn balans mellan allvar och skoj. Bloggen är åxå skriven till andra kroniskt sjuka därute som kanske finner någon tröst i att man kan faktiskt finna lycka och glädje trots en svår sjukdom. Lämna gärna en kommentar innan du går. Mycket Nöje!







Mycket Nöje // Chinona



måndag 22 november 2010

IV-kur

Så här ser en intermate-bubbla ut.... Det är i denna boll som medicinen finns... Just den här bollen är det fortum i. Det är ett antibiotikum som ska bita på mina psedumonas jag har i lungorna. 3 gånger per dygn kopplar jag ett sånt här dropp med en intermate-bubbla. 1 gång per dygn kopplar jag ytterligare en bubbla med Nebicna som åxå är ett antibiotikum som ska bita på psedumonas. En fortum-bubbla som är lagom rumstempererad tar ungefär en halvtimme till timme att gå in. Är den kallare för att man glömt plocka ut den ur kylen går den långsammare. Nebcina bubblan tar ca 1 timme till en och en halv timme. Den tar jag på morgonen.

Här har jag tagit bort "adresslappen" så att man lättare ska se hur den ser ut. En sån här kur har jag alltid i 10 dagar. 

Innan jag kopplar dropp så ser jag till att jag har allt framme och färdigt. För att koppla en fortum-bubbla krävs dessa saker. 

1 kommentar:

Vera sa...

Du borde visa bilderna för försäkringskassan om dom krånglar. Detta är din vardag och inte kan man säga att du ska ut och arbeta.
Det är intressant att få se bilderna. Man har inte riktigt förstått tidigare hur besvärligt det måste va. Känna sig bunden. Vad skulle det hända om du skulle fasta och slangarna hoppar ur? Du är duktig Kia. Många kramar