Välkommen!!

Välkommen till min blogg.





Här samlar jag bilder och små korta texter från min vardag. Bloggen är min egen dagbok som ni får tillgång att läsa. Det är mina känslor och tankar. Jag bloggar även en del om hur det är att leva med den kroniska sjukdomen Cystisk Fibros. Följ mitt liv som patient, mamma, fru, hästälskare men framförallt som kvinna. Jag är så mycket mer än en diagnos. Bloggen skriver jag för att mina barn och min man ska kunna läsa mina tankar och funderingar den dagen jag inte längre finns. Jag har försökt hålla en jämn balans mellan allvar och skoj. Bloggen är åxå skriven till andra kroniskt sjuka därute som kanske finner någon tröst i att man kan faktiskt finna lycka och glädje trots en svår sjukdom. Lämna gärna en kommentar innan du går. Mycket Nöje!







Mycket Nöje // Chinona



onsdag 9 maj 2012

Usch för bortskämda män....

Jaaa ikväll tänker jag faktiskt gnälla, riktigt mycket dessutom. Innan jag börjar så kan jag dock nämna att min man ingår inte i den gruppen som jag tänker gnälla på för ingen har ställt upp så mycket som han. Han är one of a kind. Men han är inte heller uppfostrad som svennebanan.

De jag tänker gnälla på är MÄN. Lata, bekväma och bortskämda män. Den ålderskategorin jag siktar in mig på ikväll är -40 och -50 talisterna. Jag har nämligen upptäckt hur jäkla bortskämda dessa män, tyvärr, har blivit av sina mammor. Mammor som på 50-talet var hemmafruar och nästan levde för att serva sin man och sina barn. Ni mammor menade så väl men det blev så fel.

Jag har på senare tid observerat några ganska intressanta fenomen.
Dessa män sätter sig direkt, när de har klivit innanför dörren hos någon, runt köksbordet som gapande fågelungar och kräver service.
Trots att de uppenbart ser att värden eller värdinnan mår dåligt och kanske inte riktigt mäktar med allt. Inte en enda gång hörs orden: "Du ser trött ut, kan jag hjälpa till med något?"
När de sen har fått sin mat eller sitt fika och har slukat det i ett nafs så plockar man inte undan efter sig. Märkligt tycker jag. Här jagar jag mina barn ständigt och tjatar på dem att plocka undan efter sig och så ser de dessa gubbar som bara reser sig upp och lämnar allt på bordet.
När man sen som höggravid och jättetrött efter all markservice kommer in i vardagsrummet för att få slå sig ner i soffan och vila lite. Då finner man hela soffan full av dessa gubbar, men tro inte att nån reser sig upp och erbjuder sin plats. Nej då, den gravida kossan kan väl sitta på golvet med ungarna?

Jag har vunnit en ännu större respekt för deras mammor som trots svåra sjukdomar och annat har orkat serva dessa bortskämda gubbar genom alla år. Ni är verkligen fantastiska.
Tyvärr så blev dessa gubbar ingenting annat än just bortsämda.....

3 kommentarer:

Anonym sa...

Fy fan va bra skrivet, tror faktiskt att det blir en nyordning i huset framöver när dessa dyker upp igen....instruera hur skåpsdörren till glas och muggar öppnas , var man trycker på espressomaskinens ON knapp----oj var det slut på vatten i den, tja vattenkranen är där och sen fylla på är ingen konst.....när du ändå står där så tar jag gärna en kopp jag med....//// en fantastisk man

Vera sa...

När mina barn var små så fick dom duka av sin tallrik och ställa in den i diskmaskinen. Nu är dom vuxna och fortsätter och ställer in disken i maskinen. Vi kvinnor är inte längre hemmafruar, utan yrkesarbetande. Vi är också trötta och hungriga. Obs! Jag har en duktig make som hjälper till med mat och disk och mycket mera. Ett till undantag han är också född på 50- talet och är enda barnet. Tack vare hans mamma som har lärt honom det. Väluppfostrad.

Marjoh sa...

Det ligger nog en hel del i det där men jag kan berätta att det inte gäller alla, för då hade mitt äktenskap aldrig hållit. Lars är INTE så'n!! Tycker det är minst lika illa med kvinnor i den generationen som hjälplöst bligar mot taket och inte ens försöker sig på att byta en glödlampa. Alltid sätter sig på passagerarplatsen vid bilfärd och aldrig skulle drömma om att försöka sig på att fylla i spolarvätskan. Låter de dessutom pappa "ta itu med" barnen som gjort något dumt... Det gäller att fostra sina barn till självständiga tänkande individer. Då slipper de falla in i sådana här korkade roller =P