Välkommen!!

Välkommen till min blogg.





Här samlar jag bilder och små korta texter från min vardag. Bloggen är min egen dagbok som ni får tillgång att läsa. Det är mina känslor och tankar. Jag bloggar även en del om hur det är att leva med den kroniska sjukdomen Cystisk Fibros. Följ mitt liv som patient, mamma, fru, hästälskare men framförallt som kvinna. Jag är så mycket mer än en diagnos. Bloggen skriver jag för att mina barn och min man ska kunna läsa mina tankar och funderingar den dagen jag inte längre finns. Jag har försökt hålla en jämn balans mellan allvar och skoj. Bloggen är åxå skriven till andra kroniskt sjuka därute som kanske finner någon tröst i att man kan faktiskt finna lycka och glädje trots en svår sjukdom. Lämna gärna en kommentar innan du går. Mycket Nöje!







Mycket Nöje // Chinona



torsdag 19 juli 2012

Birgitta på förlossningen

Detta inlägg tillägnar jag Birgitta Erhenroth på förlossningen UAS.
En helt underbar barnmorska.
När jag väntade Zoltán träffade jag denna underbara kvinna på mina aurorasamtal. Hon vann min respekt och mitt förtroende. Hon var med på Zoltáns förlossning men hann inte vara med när han föddes. Hon gick av sitt pass innan han kom till världen. Men innan hon gick hade hon tagit hand om mig på bästa tänkbara sätt.
Den här gången fick hon förlösa mig. Birgitta tog emot min lilla dotter när hon kom till världen. Den här barnmorskan är verkligen one of a kind. En riktig pärla.
När barnmorskan som tog emot mig på förlossningen kom och sa att hon skulle bli avbytt av en annan barnmorska så blev jag lite uppgiven. Men när jag fick höra vem det var som skulle byta av henne så fick jag tårar i ögonen. Jag blev så oerhört glad och lättad att det var Birgitta som skulle vara min barnmorska. När Birgitta klev innanför dörren så rann tårarna nerför mina kinder. En sån underbar människa. Hon är den första människa inom vården som behandlat mig med sån respekt, värme och medkänsla. Hon sa inte åt mig vad jag fick och inte fick känna. Hon trodde på mig när jag förklarade hur det kändes. Hon gjorde allt i sin makt för att hjälpa mig när jag hade ont. Hon satt brevid mig, höll min hand och stannade hos mig för att se att medicinen hon just gett skulle börja verka. Trots att hon hade supermycket att göra den kvällen. Jag har aldrig träffat en sån varm kvinna med ett sånt stort hjärta av guld. Så mycket medkänsla och empati. Kunde jag så skulle jag ge henne priset som världens bästa vårdpersonal genom tiderna.
Tack Birgitta för allt. Du är verkligen bäst.

Inga kommentarer: