Välkommen!!

Välkommen till min blogg.





Här samlar jag bilder och små korta texter från min vardag. Bloggen är min egen dagbok som ni får tillgång att läsa. Det är mina känslor och tankar. Jag bloggar även en del om hur det är att leva med den kroniska sjukdomen Cystisk Fibros. Följ mitt liv som patient, mamma, fru, hästälskare men framförallt som kvinna. Jag är så mycket mer än en diagnos. Bloggen skriver jag för att mina barn och min man ska kunna läsa mina tankar och funderingar den dagen jag inte längre finns. Jag har försökt hålla en jämn balans mellan allvar och skoj. Bloggen är åxå skriven till andra kroniskt sjuka därute som kanske finner någon tröst i att man kan faktiskt finna lycka och glädje trots en svår sjukdom. Lämna gärna en kommentar innan du går. Mycket Nöje!







Mycket Nöje // Chinona



måndag 6 juni 2011

Kultur-Dag....

Japp Zoltán och jag har en riktig "kultur-dag" idag. Nationaldagen till ära så är vi LEDIGA. Ska förklara med en text vad jag menar.... Just precis nu sitter jag i en solstol på altanen med ett snyggt rött glas med kall dricka, Zoltán sover middag, lyssnar på musik och njuter av här och nu. Att vara ledig och må bra. Riktigt bra. Låten som går i CDn just nu är "Jan Banan" och den är så passande en dag som denna......

Kulturvänner!
Har ni tänkt på en sak? Alla dessa jävla fåntrattar vi har här i Sverige. Som inte gör ett skit nytta. De är som den där avklippta sladden som hänger och slasar. Som dammråttorna i hörnet. Titta! Där borta går ju en, ska vi hälsa på honom hörrni??? Ja! Det gör vi.
Tjenis Penis, Jan Banan. Svettigaste arbetaren i stan. Din volvo går fort och du har egen villa. Har frysen full med korv för ikväll ska du grilla. För korkad för teater och film. Du går hellre på cirkus eller tivoli. Istället för att låna en bok på bibblan kör du till kiosken och köper fibban.
Är det bara jag som skapar kultur? Ja inte du din apa för du vet inte hur. Å ditt namn är Jan Banan. Du bara jobbar och jobbar och jobbar.
Å du där med eget företag bearneisåsen rinner från din mustach. Tjock och blank och överfull av kvitton. Har aldrig läst en dikt eller hyrt en video. Dricker en liter punch om dan, spelar bridge eller åker taxi på stan. Köper kostymer till höger och till vänster. Får pengar under bordet för konstiga tjänster.
Är det bara jag som skapar kultur? Ja inte du din fläskis för du vet inte hur. Å ditt namn är Jan Banan. Du bara frossar och frossar och frossar.
Det är som han, möbelgrisen från småland. Sånt fulmjöl han går runt med.Tänk om han hade gjort ett kulturhus istället och spritt över världen. 
Alla bara jamsar runt. Sitter på kontor och babblar strunt. Någon är doktor och spelar viktig. Sluta smita undan gör nåt riktigt. En eftermiddag jag myser omkring med penslar, kritor och en skrivmaskin. Det kurrar i magen. Jag klistrar och rimmar. Har inte sovit på flera timmar.
Är det bara jag som skapar kultur? Ja inte kreti och pleti för de vet inte hur. Å de heter alla Jan Banan. De bara gapar fånigt hela dan. Du bara sitter där på ditt feta arsel medan jag får dra hela lasset. Å ditt namn är Jan Banan. Lika bra å dra från stan.

Så jag hoppas alla stackars Jan Bananare faktiskt är lediga idag....
För er som inte kopplade: Jan Bananare är ett annat ord för ultra Svenne.... Må gott i solen....

Inga kommentarer: