Välkommen!!

Välkommen till min blogg.





Här samlar jag bilder och små korta texter från min vardag. Bloggen är min egen dagbok som ni får tillgång att läsa. Det är mina känslor och tankar. Jag bloggar även en del om hur det är att leva med den kroniska sjukdomen Cystisk Fibros. Följ mitt liv som patient, mamma, fru, hästälskare men framförallt som kvinna. Jag är så mycket mer än en diagnos. Bloggen skriver jag för att mina barn och min man ska kunna läsa mina tankar och funderingar den dagen jag inte längre finns. Jag har försökt hålla en jämn balans mellan allvar och skoj. Bloggen är åxå skriven till andra kroniskt sjuka därute som kanske finner någon tröst i att man kan faktiskt finna lycka och glädje trots en svår sjukdom. Lämna gärna en kommentar innan du går. Mycket Nöje!







Mycket Nöje // Chinona



måndag 16 april 2012

Läkarbesök idag....

Detta inlägg kommer faktiskt bli ett litet "hyllningsinlägg" till min underbara läkare Annika Hollsing på Uppsala CF-Center. Jag var dit idag igen eftersom jag inte blivit nåt bättre sen sist.
Jag vet att Annika har riktigt huvudbry över vad hon ska göra med mig. Här kommer jag till henne gravid med foglossning, smärtor från bäckenet, sammandragningar, hosta, snuva och är väldigt obstruktiv. Det enda positiva är att jag iaf på nåt sätt kompenserar så jag har ganska bra syresättning i blodet ändå. Iaf så länge jag sitter still. Hon är nästan helt bakbunden av min graviditet då de flesta mediciner är helt olämpliga att ta när man är gravid. Ändå tar hon sig tid och klurar och letar i minnet efter mediciner som ska funka både för mig och för barnet. Hon vet hur nojjig jag är för att barnet ska ta skada så hon dubbelkollar allt flera gånger innan hon skriver ut nånting. Ibland vet jag att hon nästan vill slita sitt hår när hon ser mitt namn i tidboken. *fnissar* Hon drar och sliter i alla trådar hon vet. Hon försöker samordna min vård med Spec.MVC, förlossningen och CF-center på bästa sätt så att alla ska vara med på tåget. Jag har aldrig förut sett en läkare som engagerad sig så mycket och så äkta i sina patienter. Jag är henne djupt tacksam. Annika, Ewa, Anna och Elisabeth var dessutom de första som kom upp på BB när jag hade fått Zoltán. Nåt som jag än idag blir rörd till tårar över att bara tänka på. Vilken omtanke om sina patienter.

Vad har vi då kommit fram till idag på mitt besök hos Annika? Joo vi ska prova lite kortisontabletter. En kort kur. Åsså kör vi på med en snäll antibiotika, Cedax, utifall det finns nånting annat än psedumonas som ställer till det just nu. Antibiotikan fick jag naturligtvis beställa från apoteket för den var tydligen inte så vanlig längre. Men kortisontabletterna började jag med redan när jag kom hem från ackis. Å jag vill ju inte ropa hej för tidigt..... men det känns lite som att jag får ner mer luft i lungorna. Men säg inget till Annika än.... *fniss* hon skulle bli så besviken om jag nu känner fel.

Så till Annika Hollsing på Uppsala CF-center vill jag ikväll säga STORT tack för att du finns och för att du orkar kämpa vidare med mig. Du är mer än min läkare. Du är en kär vän som jag känner djupaste respekt för. All kunskap som jag har om CF och mediciner har jag fått genom dig och Marina. Både direkt och indirekt då du gett mig tips om var jag själv kan söka efter mer information.
Jag tror inte att det finns många människor därute som ärligt kan kalla sin läkare för vän. Men jag kan det!!!  

Inga kommentarer: